Loading...
Poradniki

Instalacja i konfiguracja Elastix 3CX – część pierwsza

Podobno nadrzędnym celem każdej firmy jest jej rozwój, a gdy przedsiębiorstwo zaczyna rosnąć w siłę, tworzyć działy i powiększać kadrę lub po prostu się profesjonalizować – nadchodzi czas na rewolucję dotyczącą sieci telefonicznej. W celu jej przeprowadzenia możemy zlecić to firmie zajmującej się wdrożeniami teleinformatycznymi – co nie będzie tanie, albo… przeprowadzić ją sami przy pomocy oprogramowania Elastix. Uwierzcie mi, że da się samodzielnie skonfigurować od podstaw profesjonalne call-center w naszej firmie bez pomocy specjalistycznych firm. Sam niedawno skonfigurowałem taką sieć mając po raz pierwszy w życiu styczność z Elastixem.

Co ważne – jest to rozwiązanie darmowe przez pierwszy rok, później koszt rocznej licencji wynosi około 295 euro za rok.

Wystarczy jedynie podstawowa znajomość zagadnień sieci komputerowych, języka angielskiego, systemów Linux, dryg techniczny i kilkanaście wolnych godzin.

Inspiracja

Do napisania tego tekstu skłonił mnie brak ujednoliconego poradnika w internecie. Gdy wdrażaliśmy to rozwiązanie w naszej firmie musiałem przekopywać się przez dziesiątki stron na forach poszukując rozwiązań problemów, pojawiających się podczas konfiguracji. Mam nadzieję, że dzięki temu tekstowi uda mi się ułatwić komuś życie, gdy podejmie się budowania takiej sieci… :_)

Czym jest Elastix 3CX?

Elastix to oprogramowanie oparte na systemie operacyjnym Linux Debian umożliwiające stworzenie serwera – centrali telefonicznej i zarządzanie telefonami VoIP znajdującymi się w sieci lokalnej oraz protokołami SIP (Protokół SIP jest obecnie najpopularniejszym protokołem sygnalizacyjnym dla telefonii VoIP).

Możliwości jakie nam oferuje Elastix to między innymi:

  • zarządzanie wszystkimi telefonami i numerami stacjonarnymi oraz komórkowymi
  • zarządzanie centralną infolinią firmową i zapowiedziami głosowymi IVR
  • zarządzanie grupami użytkowników i routingiem połączeń przychodzących
  • nagrywanie połączeń i ich późniejszy odsłuch

Dlaczego warto stworzyć taką sieć w firmie?

  1. Profesjonalne zapowiedzi głosowe – rozmówca usłyszy przywitanie nagrane przez Ciebie.
  2. Schemat IVR – w prosty sposób przełożysz schemat organizacyjny Twojej firmy na schemat centrali, dzięki temu rozmówca samodzielnie, tonowo wybierze z kim chce się połączyć.
  3. Poinformujesz dzwoniącego o godzinach i dniach Twojej dostępności. Poprosisz o kontakt w innym terminie lub przekierujesz rozmowę na komórkę.
  4. Kolejki połączeń – dzwoniący nie będą odrzucani, w przypadku kilku połączeń jednocześnie na Twój numer. Zostaną natomiast ustawieni w kolejce.
  5. Nagrywanie rozmów – wrócisz do ważnych połączeń i odtworzysz ich przebieg, a także skontrolujesz poziom obsługi przez swoich pracowników.

Czego potrzebujesz do zbudowania centrali telefonicznej opartej na oprogramowaniu Elastix 3CX?

  1. Komputera pełniącego funkcję serwera – wystarczy jakiś leciwy kilkuletni sprzęt, Linux Debian na którym opiera się Elastix nie ma wysokich wymagań sprzętowych. Komputer z dwurdzeniowym procesorem, 2GB pamięci RAM i dyskiem twardym o pojemności 250GB (do przechowywania nagrań) w zupełności wystarczy i nie zapłacimy za niego więcej niż 250 zł
  2. Switcha, którym połączymy serwer z telefonami VoIP znajdującymi się w firmie. Koszt około 300 zł za 24-portowy sprzęt TP-LINK
  3. Telefonów VoIP wspieranych przez oprogramowanie – listę znajdziecie tutaj
  4. Obrazu dysku instalacyjnego Debiana z przygotowanym oprogramowaniem Elastix – do pobrania tutaj

Instalacja

Stwórz bootowalny pendrive wgrywając pobrany obraz dysku instalacyjnego przy pomocy np. UNetbootin.

UNetbootin

Teraz nie pozostało nic innego jak tylko umieścić przygotowany pendrive w komputerze pełniącym rolę serwera i rozpocząć proces instalacji.

Instalator poprosi nas o wpisanie nazwy sieci, nazwę domeny (wpisujemy firmową domenę), następnie wybieramy język (język polski jest dostępny) i strefę czasową.
Po tych krokach nadchodzi czas na ustalenie hasła roota – administratora systemu.
Po ustaleniu hasła instalator prowadzi przez proces partycjonowania dysku twardego.
Proces partycjonowania jest bardzo przejrzyście opisany, więc nawet mało zaawansowani użytkownicy nie powinni mieć z nim problemów. Wystarczy wybrać dysk na którym chcemy zainstalować system, a instalator resztę zrobi za nas. Następnie rozpocznie się proces właściwej instalacji systemu.
Cała instalacja przebiega automatycznie, po jej zakończeniu system uruchomi się ponownie i pojawi się wybór opcji w jaki sposób będziemy zarządzać środowiskiem 3CX.
Wybieramy cyfrę 1 na klawiaturze, po czym wyświetli nam się adres url z którym musimy połączyć się na innym komputerze w sieci (wpisując go w przeglądarce) w celu konfiguracji i zarządzania systemem.
Voila! Mamy przed sobą pełny interfejs konfiguracyjny 3CX, możemy przystąpić do ogarniania tych dziesiątek opcji… ale o tym już w kolejnej, drugiej części, która pojawi się niebawem!